AdEx Benchmark Report for 2023 er udkommet!
Vi er glade for at kunne annoncere, at IAB Europes meget ventede AdEx Benchmark Report 2023 er udkommet, som afslører den exceptionelle styrke og vækst i digital annoncering i Europa.
Udgivelsen af den seneste AdEx Benchmark Report for 2023 fremhæver en solid vækst på 11,1% i markedet for digital annoncering på tværs af Europa, og når et rekordhøjt niveau på €96,9 milliarder. På trods af økonomiske og geopolitiske udfordringer har digital annoncering i Europa udvist bemærkelsesværdig modstandsdygtighed og vækst, og IAB takker endnu en gang for jeres bidrag til udarbejdelsen af denne rapport.
Nøglefund inkluderer:
Eksponentiel markedsvækst: Det europæiske digitale annoncemarked voksede med 11,1% i 2023, hvilket overgik vækstraten for andre internationale markeder, herunder USA, som oplevede en stigning på 7,3%.
Toppræsterende markeder: Store europæiske markeder, herunder Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien, stod for 69% af det samlede digitale annonceforbrug. Imponerende nok oplevede 13 europæiske markeder tocifret vækst, hvor Tyrkiet førte med 50%, efterfulgt af Serbien med 27,6% og Ukraine med 25,2%.
Hurtige voksende formater: Sociale annoncering genvandt med en vækstrate på 18,2%, mens videoannoncering steg med 20,9%. Audioformater fortsatte også deres imponerende stigning og steg med 23,1%, hvor podcasts drev en stigning på 32,5% i digitale lydudgifter. Connected TV (CTV) overgik ikke-social video med en vækst på 23,5%.
For første gang inkluderer rapporten også kvartalsdata, der tilbyder dybere indsigt i de markedets dynamikker, der har formet digital annoncering over de seneste tre år.
Til Digtial Advertising ’24 som afholdes d. 29. august 2024 i PRESSEN vil I kunne møde Daniel Knapp, som er hovedforfatter bag rapporten. Lige nu kan I købe billetter til early-bird pris og dem kan i købe lige her.