IAB Europe’s ADEx 2021 “Benchmark Study” viser tocifret vækst i digital annoncering på tværs af markeder

IAB Europe, den førende europæiske brancheforening for digital annoncering, har for sjette gang offentliggjort et studie, der dækker 28 markeders økosystem for digital annoncering. Samlet set voksede markedet i Europa med 30,5%.  

Den ekspotentielle vækst viser, at markedet for digital annoncering er kommet sig helt og holdent efter udfordringerne og effekterne som konsekvens af COVID-19.  

Audio og Video står for den største vækst

Undersøgelsen viser, at Audio oplevede den største vækst i 2021 med 50,2% på tværs af alle markeder. Mens Audio stadig er i den mindre størrelsesorden, repræsenterer udviklingen en stærk tendens til vækst. Video voksede også med imponerende 46,2%. 

Derudover voksede Display med 34,5% og Search med 29,9%.   

Tendenserne er i tråd med konklusionerne i den danske rapport ”Online Markedsstatistik 2021”, udarbejdet af Danske Medier og Kreativitet og Kommunikation, som i år viste en rekordhøj vækst i digital annonceomsætning.