Godt nyt om TCF-standarden
For næsten et år siden blev IAB Europes samtykkeløsning, Transparency and Consent Framework (TCF), vurderet til at stride imod reglerne i GDPR. Siden har IAB Europe arbejdet for at udbedre kritikpunkterne, hvilket det belgiske datatilsyn nu har imødekommet med en vurdering af, at TCF’en i udgangspunktet er i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.
Dermed hilser IAB Europe forsigtigt konklusionen velkommen i sin nyhed, hvor der bl.a. redegøres for de konkrete greb og justeringer, som brugere af TCF-standarden over de næste seks måneder bør implementere.
“The validation of IAB Europe’s action plan confirms the legality of the TCF as a standard that can help digital publishers and their partners comply with certain provisions of the GDPR and ePrivacy Directive. However, it is important to bear in mind that implementation of the action plan – which IAB Europe is now being required to effect over a period of six months – would entail operating changes for TCF participants that may ultimately be found inadequate by the European Court.”
Townsend Feehan, CEO i IAB Europe