Adblocking falder i Danmark

Det viser en ny omfattende undersøgelse af adblocking og holdning til digital annoncering fra AudienceProject. Andelen af besøg med adblocking er helt nede på 6% og 2% for hhv. computere og mobil. Det skal bemærkes, at computere efterhånden kun udgør 27% af sidevisninger, så reelt er adblocking ikke længere et stort problem i Danmark for websites med en bred brugerskare. Sites med overvejende unge brugere kan dog fortsat have udfordringer. Brugen af adblockers på computere er halveret over de seneste fire år og aldrig kommet i gang på mobil.

Forklaringen på den aftagende brug af adblockers skal formentlig findes i to årsager: For det første har branchesamarbejdet betterads.org medvirket til at afdække og afskaffet de mest irriterende reklametyper. For det andet har det flere browser-udbydere som fx Apple med deres Safari forhindret en stor del af den retargeting, hvor brugere kan føle at blive forfulgt at de samme reklamer på tværs af internettet.

Endelig ses der en mindre irritation over langsomme websites og mindre fokus på at minimere databrug blandt danske brugere, hvilket kan være med til at forklare, hvorfor adblocking er væsentlig mindre udbredt i Danmark end i de øvrige lande i undersøgelsen, der kan hentes her.